torsdag 7 oktober 2010

En digital potatis

A. Skåra: skapa referenspunkter på varje skiva av potatisen genom att skåra den fyra gånger.
B. Skiva: var väldigt noga när du skivar potatisen. Skär du snett och skapar kilformade bitar blir geometrin fel. Helt parallella lika tjocka skivor är idealet. Använd en kniv eller mandolinet - ett köksredskap vi skaffat till ritsalen. Mandolinen verkar fungera bäst när man roterar potatisen när man hyvlar av en bit. Gör skivorna mellan 1-2 mm tjocka. Har du en mindre potatis - välj en 1 mm.
C. Rita: gör duanalogt eller digitalt. Analogt ritar du konturerna för hand med potatisbiten som mall. Markera tydligt var referenspunkterna (skårorna) finns på varje plan. Ett måste när du ska pussla ihop den igen. Alternativ gör ritar du i lämpligast Illustrator (version spelar ingen roll). Med exakta bilder av potatisskivorna ritar du av konturerna - planen - i potatisen. Använd Pen Tool (kortkommando: P). Skapa runda kurvor/radier genom att hålla inne musknappen när du ritar. Skapa också två lager. Ett för bilden/bilderna av skivorna och ett för dina ritningar. Slut alltid polygonerna du ritar. Lämna inte något plan öppet. Då kommer problemen längre fram. Markera alla refrenspunkter på varje plan.
D. Rekonstruera: Importera illustratorfilen till Rhino. Vid problem (konstiga kurvor etc) prova att importera i en äldre illustratorversion (typ v. 8). Kontrollera skala (ska vara 1:1, 1 mm ska vara 1 rhinoenhet). Lägg sedan sektion ovanpå sektion (kommando MOVE). Lägg sektionerna på korrekt avstånd (alltså skivans tjocklek).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar